Home > Viata.. > Teoria dualismului – Partea 1

Teoria dualismului – Partea 1


Dualismul este un set de viziuni care face referire la relatia dintre minte si trup, deciziile si inteligenta neavand o baza materiala.

Ideile privind dualismul provin de la Zarathushtra . Platon si Aristotel au mai avut speculatii cu privire la existenta unui suflet care are inteligenta si emotii in afara trupului si ca inteligenta nu poate fi explicata in termeni fizici.
O versiune a dualismului cunoscuta a fost dezvoltata de René Descartes (1641). Acesta a fost primul care a descris clar ca mintea este separata de creier, creierul fiind lipsit de informatii. Dualismul este in contrast cu diferite forme de monism si cu toate formele de materialism.

Viziune istorica

Platon si Aristotel
In discursul Phaedo, Plato a spus celebra sa teorie a formelor , unde afirma ca formele pe care le percepem sunt imateriale , fiind decat simple umbre ale mintii noastre. Dogma lui Platon a fost prototipul tuturor manifestatiilor dualismului in ontologie. Doctrina lui nu trebuie considerata invechita deoarece are afirmatii directe cu privire la filozofia mintii si la problema minte-corp.
Prin urmare, intelectul (cea mai importanta forma a dualismului pana la Descartes) ca sa aiba acces la informatii trebuie neaparat sa fie imaterial.
Aristotel respinge afirmatia lui Platon ca mintea este independenta de corp. In “Metaphysics”, el pune aceasta idee printre problemele esentiale.  Unu la mana, daca spunem ca particularitatile fenomenelor lumesti participa la forma sau si-o impart, se pare ca distrugem baza esentiala si indispensabila a formei. In alta ordine de idei, nu putem spune ca fiecare om are particularitati asemanatoare, sau ca evenimentele pe care le percepem nu sunt decat niste umbre. Teoria lui Platon nu poate explica sentimentele pe care le impartasesc oamenii, tradarile, minciunile, iubirea. Aceasta teoria a fost numita de Platon “Argumentul celui de-al treilea om”. A impartasit aceasta idee prima data in discursul sau “Parmenide”.

Crestinismul

Crestinismul s-a luptat dintotdeauna se impace relatia dintre minte si corp. Sustinea si sustine ca spiritul are o forma si inteligenta proprie si ca trupul este doar o umbra a spiritului. In epoca medievala aceasta teoria a fost crezuta de aproape toti oamenii si s-a ajuns la comiterea unor crime pe baza acestei teorii.

Mai tarziu, alti folozofi din doctrina neo-Aristotelian, descrica de Thomas Aquinas a descris o triada intre tata, fiu si duh sfant intr-o singura persoana. Forma, intelectul si corpul au fost 3 elemente care au creeat un singur element, si acela individul. Chiar daca sufletul (intelectul+forma) ar putea exista independend de corp, el nu poate forma o persoana. Prin urmare, sa dam un exeplu pe sfantul Petru, nu spuneam ca “SF Petru sa se roage pentru noi”, ci “Sufletul SF Petru sa se roage pentru noi”, deoarece dupa moarte sfantului Petru, el este doar suflet, ci nu o persoana. Toate lucrurile legate de corp, amintirile, sentimentele au fost anulate.

In aceasta privinta credinta moderna are o diferita viziune. Biserica oficiala catolica sustine ca in Rai sau Iad ajunge toata triada unei persoane. Prin urmare, este un fel de inseperabilitate a intelectului, formei si corpului. O minoritate a teologiilor protestante respinge aceasta teorie si sustine ca numai mintea si sufletul sunt semnificative, adica doar ele se duc la cer, lasand corpul in urma pentru totdeauna.

Descartes si teoria sa

In Meditations on First Philosophy, Descartes a scris toate convingerile sale mai vechi intr-o discutie pentru a-si forma o opinie de care el putea fi sigur. Si-a dat seama ca putea pune la indoiala faptul ca el avea un corp (ex: el este un vis a altei persoane), dar nu putea pune la indoiala faptul ca avea o minte. Aceasta a fost prima banuiala a lui Descartes, ca mintea si corpul sunt doua lucruri diferite. Potrvit lui Descartes, mintea este o substanta imateriala capabila sa gandeasca , sa-si aminteasca, sa compare, sa ia decizii etc. El a trait pe baza acestui lucru. Diferenta dintre minte si corp a fost argumentata in ” Meditation VI”, dupa cum urmeaza: Am o idee clara si distincta in legatura cu gandirea, ca este nemateriala, si o idee clara si distincta in ceea ce priveste corpul, este un lucru material incapabil sa gandeasca. Sunt sigur ca Dumnezeu acreeat aceasta legatura.

Asta este ceea ce se numeste Dualismul Cartezian, ideea ca mintea este imateriala dar conduce trupul, si ca trupul este material dar se lasa condus de minte. Aceasta idee este dezvoltata de multi filozofi non-europeni. Evenimentele mentale causeaza evenimentele fizice si vice-versa. Insa, acest lucru se pune o intrebare dualismului cartezian:”Cum poate un nimic imaterial sa causeze fenomene unui lucru material, si vice-versa?” Aceasta problema se numeste “Teoria interactionismului.”

Descartes a incercat sa gaseasca un raspuns in legatura cu aceasta problema. Intr-o scrisoare catre Elisabeta de Boemia a spus ca aceasta relatia se face prin intermediul glandei pineale (o mica glanda din centrul creierului). Aceasta teoria a fost greu de aparat, as ca doi dintre ucenicii lui au venit cu o alta explicatie. Relatia dintre minte-corp, corp-minte se face prin intermediul lui Dumnezeu. Aceasta teoria a fost usor de aparat, deoarece nu se puteau cere prea multe argumente.

Va urma o continuare in cateva zile..

Advertisements
  1. alopulea
    June 25, 2010 at 12:32 am

    Ce este născut din carne este carne, şi ce este născut din Duh este duh.

    Omul dintâi este din pământ, pământesc; Omul al doilea este din cer.
    48 Cum este cel pământesc, aşa sunt şi cei pământeşti; cumeste Cel ceresc, aşa sunt şi cei cereşti.
    49 Şi, după cum am purtat chipul celui pământesc, tot aşa vom purta şi chipul Celui ceresc.
    50 Ce spun eu, fraţilor, este că nu poate carnea şi sângele să moştenească Împărăţia lui Dumnezeu; şi că putrezirea nu poate moşteni neputrezirea.
    51 Iată, vă spun o taină: nu vom adormi toţi, dar toţi vomfi schimbaţi,
    52 într-o clipă, într-o clipită din ochi, la cea din urmă trâmbiţă. Trâmbiţa va suna, morţii vor învia nesupuşi putrezirii, şi noi vom fi schimbaţi.
    53 Căci trebuie ca trupul acesta, supus putrezirii, să se îmbrace în neputrezire, şi trupul acesta muritor să se îmbrace în nemurire.
    54 Când trupul acesta, supus putrezirii, se va îmbrăca în neputrezire, şi trupul acesta muritor se va îmbrăca în nemurire, atunci se va împlini cuvântul care este scris: “Moartea a fost înghiţită de biruinţă.
    55 Unde îţi este biruinţa, moarte? Unde îţi este boldul, moarte?”
    56 Boldul morţii este păcatul; şi puterea păcatului este Legea.
    57 Dar mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu, care ne dă biruinţa prin Domnul nostru Isus Hristos!
    58 De aceea, preaiubiţii mei fraţi, fiţi tari, neclintiţi,sporiţi totdeauna în lucrul Domnului, căci ştiţi că osteneala voastră în Domnul nu este zadarnică.

  1. June 27, 2010 at 10:53 pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: